West Australia and the Nullarbor. - Reisverslag uit Ceduna, Australië van Sharinda Zweden - WaarBenJij.nu West Australia and the Nullarbor. - Reisverslag uit Ceduna, Australië van Sharinda Zweden - WaarBenJij.nu

West Australia and the Nullarbor.

Blijf op de hoogte en volg Sharinda

19 Februari 2014 | Australië, Ceduna

Jaja, vandaag hebben we West Australia (WA) verlaten en zijn we aan South Australia (SA) begonnen. Daarvoor hebben we wel de Nullarbor moeten doorkruisen.. dat is 1500 km aan lange rechte weg door een woestijn.. alhoewel woestijn.. niet met enkel zand zoals veel mensen een woestijn kennen, maar deze is hartstikke groen met veel bomen en bossen en eigenlijk best heel gaaf om doorheen te rijden. Dorpen of beschaving kom je niet tegen, behalve een aantal 'roadhouses' dat zijn eigenlijk veredelde tankstations met een aantal slaap en cameer mogelijkheden. Verder zijn we een berg aan 'Roadtrains' tegen gekomen. Dat zijn vrachtwagen combinaties van 35 tot 37 meter lang en best indrukwekkend. Nu zitten we op een caming in het eerste de beste dorpje wat je tegen komt zodra je de Nullarbor door bent. Morgen rijden we door naar Port Lincoln en daar gaan we de zeeleeuwen kolonie opzoeken.
Wat we gedaan hebben voor we de Nullarbor door gingen??? Nou... ten eerste hebben we dat niet gedaan met de rode ford falcon die we in eerste instantie gekocht hadden.. Deze auto bleek na een beurtje in de garage minstens 4000 dollar nodig te hebben om er verstandig mee rond te kunnen touren... SHIT!! Jaja,, we wisten dat de motor wat pruttelde en dat er iets mankeerde,, maar dat het zoveel zou kosten hadden we niet verwacht.. Afijn,, lang verhaal kort te maken,, we hebben de ford falcon via de plaatselijke marktplaats weten te slijten aan een Ier ( vond hem fantastisch rijden) en hebben bij een handelaar onze tweede auto uitgezocht. Een mooie witte Mazda genaamd Put Put (thnx to Remy!!). Al bij al heeft het hele auto verhaal bijna een week geduurd, maar konden we na deze vertraging en wijze les ( koop nooit de eerste de beste auto,, zeker niet met pruttelende motor!!) beginnen aan onze roadtrip!!
Op naar het noorden!! Monkey Mia, Exmouth, Broome, Darwin dat was het plan!! Eerste doel, Monkey Mia hebben we gehaald. Onderweg hebben we op een aantal prachtige campeerplekjes gestaan aan het strand waar we helemaal 'alleen op de wereld waren'. Tussen die campeerplekken door was het vooral lange rechte weg met rood zand en bosjes. We hebben de 'Pinnacles' gezien. Dat zijn limestones die recht omhoog ''groeien'' vanuit het zand, 1000en bij elkaar en wel heel mooi om te zien! We hebben bijzondere vissen bekeken en haaien (lieve kleintjes) gevoerd. Geleerd dat er toch ook heel wat giftige vissen hier rond zwemmen en dat ze niet allemaal zo lief zijn als ze eruit zien. Sommige lusten namelijk graag vingers en tenen. In Monkey Mia kregen we waar we voor gekomen waren.. DOLFIJNEN!! Toen we heerlijk in het ondiepe water net van het strand af lagen te poedelen zwommem er 2 vlak langs ons en even later weer terug... :) Heel gaaf!! De volgende ochtend waren er 13 dolfijnen aan de kust om een visje te scoren, samen met wat pelikanen en een schildpad:)
Maargoed, we waren dus in Monkey Mia en al door verschillende Australiers gewaarschuwd om niet verder noord te gaan, vanwege cyclonen. Temperaturen zouden huizenhoog oplopen en er zou zoveel regen gaan vallen dat we groote kans liepen om ergens te stranden en weken vast te zitten. Bovendien zouden het veel lange stukken rijden worden zonder al te veel te zien. We besloten dus om terug te rijden naar Perth ( waar we gestart waren), en van daaruit lang de kust naar beneden te gaan.
Op de terug weg hebben we nog een nachtje gedaan op zo een mooi campeerplekje aant strand, en hebben we alle soorten en maten papagaaien die ze hier hebben, bekeken in een papagaaien dierentuintje.
Na Perth kwamen we in de 'Margeret River region', oftewel kaasboerderijen, olijvenfarms, chocolade/likeur fabrieken incl. een fantastische winkel, wijngaarden, cider brouwerij en overal veel te veel lekkers om te proeven. Natuurlijk hebben we dat zoveel mogelijk gedaan en hebben we, eigenlijk veel te decadent, overal wat aangeschaft om later heerlijk op te peuzelen :) We zijn een avondje wezen paardrijden doort bos en hebben toen een berg kangaroos gespot. Die blijven leuk! We zijn een stukje het binnenland in gegaan naar 'Boyup Brook' voor een echt country festival! Overal in het kleine dorpje waren mensen op een gitaar aan het spelen en aan het zingen. In het parkje waar de wat betere artiesten op traden, zat iedereen heel gezellig int gras te luisteren. Fijn relaxed sfeertje. We hebben de braderie afgestruind (mosseldag gevoel), en de trucks en utes bekeken die door het dorp kwamen. Avonds hebben we op het hoofdterrein naar de bands geluisterd en de linedancers bekeken. Weer een echte australische ervaring rijker :)
Na het festival zijn we weer verder gegaan opweg naar het begin van de Nullarbor waar we dus uiteindelijk Maandag aan begonnen zijn en nu Woensdag net weer uit zijn. Het camperen is nog steeds fantastisch, alhoewel ons tentje iets aan de krappe kant is, de tentstokken al op een aantal plekken geknakt zijn, je s' ochtends niet voor je lol nog wat langer in blijft liggen en waar het snacht eigenlijk nog best koud ik kan zijn... We zetten onst tentje regelmatig op in National Parks.. Dat zijn echt de mooiste en rustigste plekjes waar vaak niet meer dan nog 5 andere zijn. En waar je vaak ook kangaroos spot, die als je zelf rustig blijft, lkkr rond je tentje blijven huppen. Koken hier gaat ook prima.. midden in een national park tussen de bomen, de kangaroos ( de kakkerlakken en mieren) je prutje klaar maken is toch wel een beleving en gaat stik prima!! Meestal smaakt het nog prima ook,, Remy eet eigenlijk altijd zonder te klagen zijn bord leeg :) ( Of zijn dat zijn goeie manieren Ria?? )
Nu zitten we dus in Ceduna en vanaf hier gaan we weer wat meer de beschaving in,, dat wil zeggen dat we nu zeker elke 80 a 100 km een dorp of stad tegen komen en dat er tussen in van alles te doen of te zien is. Gister en vandaag hebben we behoorlijk wat donkere regen wolken gehad en vanochtend zijn we zelf ff nat geregend, maar volgens het weer bericht krijgen we vrijdag weer zon!!
We rijden veel met de auto en zien ontzettend veel. We stoppen regelmatig op mooie of leuke plekjes en genieten 'volan'!! Ojaa,, We hebben nog twee mede reisgenoten,, Moo Moo, onze koe opt dashboard. En Harvey, een koriander plantje dat we heel hippie probeerden op te kweken.. Helaas hebben we Harvey achter moeten laten in WA (nog voor dat ie uberhaupt opgekomen was), omdat hij de grens naar SA niet over mocht... Ma goed,, Moo Moo mag overal mee naar toe en zit heerlijk rustig te wezen en zal het dus alleen opt dashboard moeten doen :) We hebben een gitaar aangeschaft en af en toe mag ik ff genieten van het gepingel :) Ook ben ik een beetje in de leer, dus met een beetje geluk kan ik ook een pingeltje over een poosje. ( maar tis nog verdraaid lastig!!) Frisbie is trouwens onze nieuwe hobby en we zijn der eigenlijk nog best wel goed in ( vinden we zelf)!!
Waarschijnlijk zal het wel weer even duren voor het volgende verslag, we hebben namelijk niet zo heel vaak beschikking over internet op de laptop.
Het gaat hier dus fantastisch, allemaal de groetjes en een dikke knuffel in Nederland!

• 19 Februari 2014 - 12:10

Inge:

He Sharin en Remy,

erg leuk om jullie verslagen te lezen. Wat betreft die auto, al doende leert men.. haha! Geniet van alle mooie en leuke dingen! Dan genieten wij met jullie mee door jullie reisverslagen!

X

• 19 Februari 2014 - 17:47

Jannie:

Geniet enorm van je leuke verteltrant

• 20 Februari 2014 - 09:01

Ria:

Hee lieve Sha en Reem dank je wel voor het mooie verslag, in mn gedachten zie ik jullie daar lekker ontspannen rondkeutelen, eens een kijkje hier een kijkje daar. Wat een land he? met al dat extreme natuurgeweld iedere keer, staat het halve land niet in de fik, dan overstroomd het hier of daar, en dan ook nog cyclonen. Maar wat mooi allemaal, dolfijnen " mee in bad", pelikanen, en dan natuurlijk papegaaien, daar was Remy zeker niet bij weg te slaan? hij heeft nou eenmaal iets met alles wat vliegt.
    Ennuh... het zou denk ik zomaar kunnen dat al die papegaaien nu kunnen " mupen". En wat die eetlust van hem betreft, 't ja hij heeft natuurlijk wel zn eigen top kok mee op reis, maar ik heb in zn opvoeding ook wel veel aandacht besteed aan zn tafel manieren hoor, en geprobeerd hem wat lessen in de etiquette mee te geven. Erg fijn om te horen dat al de wijze lessen nu toch nog in de praktijk gebracht worden.
    Geniet lekker, dikke kus van ons en ik schrijf snel een lange mail.
    ma Ria

• 20 Februari 2014 - 13:09

Petra:

Hé jongens, geweldig om te lezen, weer vele ervaringen rijker en een paar leuke vissen illusies minder (beter dan een paar tenen/vingers minder).Haha Remy mag wel uitkijken met zijn tafelmanieren straks is hij 10 kilo zwaarder bij terugkomst. (je kan het hebben hoor), maar goed dat je een frisbee mee hebben.Sja nu je ook een beetje kunt pingelen kunnen je misschien als straatmuzikanten een paar cent bijverdien.
    Nou thuis gaat alles gewoon door, met oma gaat het best goed en Jo is nog steeds nukkig (ze mist je gewoon). Geniet er van en probeer uit de buurt te blijven van al dat natuurgeweld. xx